القائمة الرئيسية

الصفحات

شاهد فيلم Contagion 2011 مترجم كامل فيروس كورونا فى فيلم اميركي

شاهد فيلم Contagion 2011 مترجم كامل فيروس كورونا فى فيلم اميركي

فى 2011 المخرج steven soderbergh

جسد لنا الواقع قى فيلم contagion
 قصة الفيلم عن فيروس قاتل يبدا من الصين وفى 26 يوم بس يتحول لوباء يجتاح العالم كله ويقتل 26 مليون شخص السبب وراء الفيرس كان الخفافيش.
 القصة بتبدا مع بيث إيمنهوف اللي بترجع لامريكا بعد رحله قضتها فى الصين تظهر عليها اعراض مرضيه صداع واجهاد ودرجه حراره عاليه وتشنجات وتموت رغم محاوله الدكاتره اللي معرفوش هي عندها ايه بالضبط ونفس اليوم يموت ابنها كلارك اللي اخذ العدوي ومن وقتها عرف العالم انه بيواجه عدو جديد.
 وبدء مركز السيطره على الامراض في امريكا يدور ورا الفيروس عشان يعرف اسبابه و يوصل للقاح وبعت الدكتوره ارين ميرس لمكان انتشار المرض عشان تحقق وتوصل للشخص اللي اتعامل مع اول حالة.
أقرء:-  خطء جسيم يقع فيه البشر تسبب فى تفشي كورونا ومناعة القطيع الحل الوحيد


 و بعد 14 يوم يظهر عليها اعراض المرض وتصحي من النوم  على اعراضه و بعدها بكام يوم تموت وتدفن فى مقابر جماعيه مع ألاف الناس اللى ماتوا.
 الصحفي ألان مايسكتش ويبدا يهاجم الحكومه ويتهمها بالتواطئ وتصنيع الفيروس عشان يكسبوا من وراه ويروج لعلاج وهمي وتبدا حالة من الفوضي والسرقة و كل واحد يعمل اللي هو عايزه وبدل ما يسرقو فلوس وبنوك بيسرقوا اكل وشرب وادوية وتقف الحياه كلها جامعات ومدارس ومطارات ومولات.
 المرض بينتشر اكثر وحالات الاصابه بتزيد وبتزيد معها حالات الوفيات وفي الاخر يقدروا يوصلوا للقاح المظبوط بعد ماجربوا 56 لقاح على القرود وفشلوا .
وتقوم الدكتورة ألي بعمل بطولى وتاخد حقنه اللقاح وتروح تزور ابوها المريض بالفيروس من غير اي وسائل وقايه عشان تتاكد من فاعلية اللقاح.
 وينجح اللقاح وتعيش الدكتورة ألي بعد وفاه 26 مليون شخص في العالم كله .
وتبدا الحكومه الامريكيه قرعه علنيه بتواريخ الميلاد عشان يوزعوا اللقاح .
يمكن سبب ظهور الفيروس فى اخر مشهد في فيلم يكون غريب لكن الغريب فعلا انه شبه اللي بيحصل في العالم دلوقتي من اول مصدر الفيروس لحد طريقه إنتشاره .
هل ده مجرد صدفه ولا العالم بيواجه مؤامره وحرب بيلوجية.


ربما يهمك ايضا تخلص من كورونا ولاتخف منه بطريقة سهلة وبسيطة
هل أذن الله ان يستبدلنا بقوم اخرين يحبهم ويحبونه

مشاهده الفيلم اون لاين  

فيلم contagion

فيلم Contagion (2011) مترجم

شارك الموضوع على صفحتك

تعليقات

انتقل الى الفقرة